We Rule regeert de iPhone



Elke woensdag bespreekt Ellen de Lange-Ros een iPhone-game

Sinds iets meer dan een week geleden het spel We Rule in de App Store verscheen, is de Farmville-achtige rage ook op de iPhone losgebarsten. In We Rule draait alles om een koninkrijk dat je level voor level uitbouwt. Je begint met een ommuurde binnenplaats en enkele akkertjes, maar binnen een paar dagen prijkt er een echt kasteel en komen er steeds meer mogelijkheden in je rijk.

Wat valt op?

De kleine repeterende taken die onderdeel zijn van dit genre lenen zich bij uitstek voor de iPhone. Dat maakt de game verslavend: het is kinderlijk eenvoudig om elke paar uur even orde op zaken te stellen in je koninkrijk en zo een level te stijgen. Ook is het leuk dat je vrienden kunt toevoegen en elkaars rijk kunt bezoeken en bewonderen. Verder valt de lieflijke sfeer op, die de gemoedelijkheid van een traditioneel middeleeuws rijk uitstraalt. Dat rijk kun je helemaal naar eigen smaak samenstellen en inrichten, waarbij je steeds meer keuzes vrijspeelt.

Is het wat?

Een sterk punt van We Rule is de lage instapdrempel. Je kunt de complete game spelen zonder een cent uit te geven. Wil je sneller levellen, dan kun je in het spel ‘mojo’ aanschaffen waarmee al je gewassen in magisch tempo worden geoogst. Echt nodig is het aanschaffen van mojo trouwens niet, de game is ook zonder deze versneller prima speelbaar.

Een manco aan het spel is dat de sociale interactie beperkt blijft. Zo vind ik het jammer dat ik geen berichten kan uitwisselen met vrienden of samen een uitdaging kan aangaan. Daardoor merk je na zo’n tien tot vijftien levels het grootste minpunt van het spel: het wordt saai! Toch is dit niet onoverkomelijk, omdat de game gratis is. Wil je een week of twee leuk en kostenloos vermaak op je iPhone, dan is We Rule een absolute aanrader.

Prijs: gratis, met de mogelijkheid van ‘in app-aankopen’ om sneller te levellen (App store link)

Een uitgebreide versie van dit artikel is eerder verschenen op iPhoneclub.

5 reacties

  1. patric · 31-3-2010 · 19.11 uur

    heel leuk staat er nu een paar dagen op en ben nu op level 12, mar ben het er mee eens dat het waarschijnlijk al snel zal vervelen omdat er geen wedstrijd element in zit, hetzelfde probleem als farmville!

  2. Seth van der Meer · 1-4-2010 · 8.11 uur

    Wat een saai ‘on-spel’ is het. Het bevat elementen van verveling, spamming, irritatie en ‘lack of control’. Als dit de toekomst van gaming is, dan is die toekomst snel voorbij.
    Verveling: er is eigenlijk niets te doen. Per ‘beurt’ 5 tot 10 repetitieve handelingen (zaaien, oogsten, tax collecten).
    Spamming: Vanaf het eerste moment wordt gevraagd om je vrienden uit te nodigen. Het is zelfs een speldoel! Come on! Als het een leuk spel zou zijn, nodigde ik ze echt wel uit.
    Irritatie: Je wordt er steeds aan herinnerd dat je toch vooral Mojo moet hebben (kopen). Daarom mislukt regelmatig je oogst waar je al 3 uur op zat te wachten.
    Lack of control: Je kunt bijna niks in dit spel besturen. Control is een van de belangrijkste ingrediënten van een spel (Character, Control, Camera volgens Mark Cerny). Zonder control word je een toeschouwer en dat voel ik me dus ook.

    Leuk om dus Alan Yu van NGMOCO ;-) die op ons Festival of Games komt spreken, eens aan de tand te voelen. Zijn collega Niel Young legde op de GDC nog eens uit hoe zij geld denken te verdienen aan Freemiums (http://www.tuaw.com/2010/03/15/gdc-2010-ngmocos-neil-young-on-how-freemium-will-change-the-ap/). Ik vind het interessant om te lezen, maar als de spelervaring er dusdanig onder gaat lijden, dan is het Freemium model toch echt een aantasting van de spelvreugde.

  3. slemsje · 8-4-2010 · 13.47 uur

    We rule is echt een super vette game en erg verslavend dus je bent gewaarschuwd hehe. Ik heb al een leuke kingdom met veel open shops. Voeg me toe: slemsje

    En word ook lid van de We Rule Hyves: http://werule12.hyves.nl/ en nodig al je vrienden uit….

  4. hans · 8-5-2010 · 15.04 uur

    het wordt niks met die bonen, stom om alleen bonen te planten natuurlijk. Het spel lgt nu lijkt het stil in afwachting tot ik echt mojo’s koop…of niet?

  5. seniorAJ · 22-8-2010 · 2.24 uur

    Erg leuk en verslavend. Wel jammer dat het na level 15 wat inzakt.
    Voeg me toe: seniorAJ.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>