Wereldprimeur: Preview van ‘Het Verraad van Balthasar Gerards’



Op uitnodiging van kunstenaar Koen “Admiraal” Donuts vertrok ik naar Tilburg-West, om aldaar een blik te werpen op zijn nieuwe kunstwerk in wording. Het verraad van Balthasar Gerards is de titel, het thema de moord op Willem van Oranje. Donuts praat niet vaak over zijn werk, Bashers kreeg de wereldprimeur!


Zijn studio, boven de levendige Westermarkt, staat vol met allerhande prullaria: action-figures, Tarantino-posters. Donuts: “Ik ben dol op popcultuur, mijn kunst is dan ook bedoeld voor de massa. Zeker na het succes van Stilleven van oliebollen met feestmuts besef ik me dat iedereen moet kunnen genieten van mijn kunst. Ik hou het graag toegankelijk voor iedereen, zonder mijn artistieke integriteit op het spel te zetten.”

Dan is het zover: Donuts zet de beamer aan en start de diashow. Wat meteen opvalt is dat ‘Het verraad’ een stuk kleurrijker is dan ‘oliebollen met feestmuts’. “Ik wil het publiek laten zien, laten voelen, hoe de moord op Willem van Oranje moet zijn geweest”, aldus Donuts. “Ik moet aan de andere kant die artistieke vrijheid nemen om ervoor te zorgen dat deze verschrikkelijke gebeurtenis toch aangenaam blijft voor het oog.” Het is nog afwachten of dit in de uiteindelijke versie zal lukken, maar de voortekenen lijken in ieder geval goed.

Previewversie

Het verraad van Balthasar Gerards is een ‘digitaal schilderij’, geprojecteerd via een beamer. Opvallend is dat Willem van Oranje (rechts) wordt afgebeeld als een ‘krijsend Nederland’. Donuts: “Dat is die dramatiek waar ik op doel! Je ziet heel Nederland krijsen, bloed opgorgelen en spartelen, zodra Gerards zijn werk heeft gedaan. Je ziet ook dat er een witte streep loopt. Een soort ‘vacuümkogel’ die zich recht in het hart boort van Nederland. Maar goed, dit is de previewversie, het kan nog veranderen.”

Zien we links bovenin de zon die neerkijkt op de moord? Donuts: “Ja, het is de zon, het is God, het is de hele wereld die geschokt toekijkt. Maar goed, het is nog niet af, dus het kan nog veranderen.”

Onduidelijk

Wat zijn de unieke features die dit werk zo bijzonder maken? “Daar kan ik nog niets over zeggen. Het is ook nog niet helemaal zeker, omdat we het over de previewversie hebben.” En wat betekent het mannetje links beneden? “Sorry, daar mag ik ook nog niks over zeggen. Dat zal duidelijk worden als ‘Het Verraad’ onthuld wordt. Als het er dan nog inzit tenminste.”

Het is duidelijk: ‘Het verraad van Balthasar Gerards’ belooft één van de najaarstoppers, op het gebied van beeldende kunst, van 2010 te worden. Als het die periode tenminste haalt. Donuts: “Dat kan ik helaas bevestigen noch ontkennen.”

It’s a secret to everybody!

’s Avonds maakten Donuts en ik het Tilburgse nachtleven onveilig en kreeg ik een mooie sleutelhanger. We praatten nog lang na over zijn werk, waardoor ik nóg meer te weten kwam over zijn nieuwste project. Helaas verbood hij me om deze (zéér controversiële!) informatie met jullie te delen. Ik keerde met een glimlach terug naar Utrecht, uitkijkend naar het derde kwartaal van 2010!

Volgende week vertel ik over mijn bezoek aan de studio van de ‘Industrial-Jazz’-formatie The Pink Flamingoes. Zij lieten 30 seconden van hun album (werktitel: Rassenproblematiek in de 6e dimensie) horen dat gepland staat voor januari 2011!

8 reacties

  1. Maarten · 24-3-2010 · 16.08 uur

    Wacht, wat?

  2. Rogier Kahlmann · 24-3-2010 · 16.40 uur

    Subtiele kritiek op de previewcultuur verpakt als kunstbespreking.. I like it, maar ik schaam me even zo hard.

  3. Jesse Zuurmond · 24-3-2010 · 18.06 uur

    Hahaha, mooi stukje Stefan! Vooral de op een na laatste alinea is spot on!

    Hoewel niet alle previews zulke nietszeggende napraterij zijn, is het voor ons allemaal een bekend tafereeltje, vrees ik.

  4. David Nieborg · 24-3-2010 · 18.13 uur

    “Helaas verbood hij me om deze (zéér controversiële!) informatie met jullie te delen.” WATT?? Je hebt toch geen NDA getekend he? ;)

  5. Niels v R · 24-3-2010 · 18.21 uur

    Nou zeg… klinkt veelbelovend en ik kan niet wachten tot de demo beschikbaar is.

  6. Jan Laros / Aerschtuner · 24-3-2010 · 20.37 uur

    Ben ik een spelbreker als ik zeg dat ik het redelijk flauw vind?

  7. Bart de Boer · 24-3-2010 · 23.10 uur

    och valt perfect in die reeksen van filmpjes die journalistiek aanpakken. Bijvoorbeeld wanneer men voxpops gebruikt endezo. Flauw ja, leuk dat vooral

  8. Gerthein Boersma · 25-3-2010 · 9.03 uur

    My thumb is also down. Niet alleen loopt de vergelijking nogal mank (“In de kunstwereld gaat het toch zeker ook niet zo?” is niet zo’n heel sterk argument), maar de werkelijke frustratie van de auteur ligt, althans zo lijkt het, bij nieuwe-kleren-van-de-keizer arty-farty-ness dan ‘de previewcultuur’ (such as it is) in de gamesjournalistiek. Punt was ws. beter overgekomen als er een bestaand schilderij - zeg, de Nachtwacht - was genomen (dan was het op z’n minst minder opgevallen dat de schrijver helemaal niks van beeldende kunst begrijpt ;)).

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>