Minder aantrekkelijk dan een holle naald in mijn bovenarm: Blood Drive



Blood Drive

Het heeft een tijdje geduurd, maar na een afwezigheid van meer dan 3 (!) jaar heb ik een nieuwe editie van Win die kutgame voor je. In deze rubriek ga ik, masochistisch ingesteld als ik ben, op zoek naar het aller-aller-allerslechtste spel dat ik kan vinden, om uit te zoeken of het echt zo kontjeukend slecht is als wordt beweerd. Ik waag me vervolgens aan een zo uitgebreid mogelijke speeltest om te zien hoe lang ik het ermee volhoud. Als de game en de Basher beide de speeltest overleven, dan wordt het spel hier op de site verloot.

De game die ik dit keer door de knoflookpers haal is Blood Drive. Het idee is simpel: denk aan een Carmageddon-achtige kloon van Twisted Metal, vervang de voetgangers door zombies en vervang de gameplay door een emmer stront. De titel van de game verwijst naar de Engelstalige uitdrukking voor het geven van bloed, maar het vooruitzicht van een holle naald in mijn bovenarm is aantrekkelijker dan het nog een keer moeten spelen van deze aanfluiting.

Rij dan gewoon rechtdoor!

In Blood Drive moet je uit acht belachelijk ogende voertuigen kiezen om rond te scheuren in een handjevol ongeïnspireerde arena’s, waar het wemelt van de rondrennende zombies. Het maakt overigens niet uit welk autootje je kiest, ze sturen allemaal even waardeloos. Elk voertuig is uitgerust met een wapen, maar wat heb je aan een railgun of raketten wanneer het een helse opgave is om je auto fatsoenlijk te besturen? Ook wanneer je over een schans springt is de kans groot dat je als een dobbelsteen door het level stuitert, om maar te zwijgen van alle hoekjes en kieren waarin je met je kar vast kunt komen te zitten.

Verhaal? Welk verhaal?

Er wordt geen achtergrond gegeven of een verhaal in Blood Drive. Het spel speelt zich af in de fictieve stad Las Ruletas en je hebt een zestal omgevingen waarin alles gebeurt. Hierbij slaat ‘alles’ op een aantal flauwe potjes rondcrossen en zombies omver rijden tot je de meeste punten hebt verdiend. Naast zombie-kegelen moet je soms ook je tegenstanders proberen te vernietigen, wat vaak neerkomt op rondrijden tot er toevallig iemand voor je bumper verschijnt. Ram op de boostknop en je tegenstanders stuiteren lekker onrealistisch in het rond.

Er is ook een ‘King of the Skull’-modus, waarin je zo lang mogelijk in het bezit moet proberen te blijven van de gouden schedel. Je verdient deze schedel door de tegenspeler te rammen die ‘m op dat moment in bezit heeft, maar de brakke besturing van de voertuigen zorgt er vaak voor dat dit vaker een kwestie van geluk dan van vaardigheid blijkt te zijn. Om wat variatie toe te voegen, zitten er ook checkpointraces in de game, maar de punten in een race verschijnen regelmatig op zulke absurde plekken dat je een groot deel van de race bezig bent met het zoeken van het volgende checkpoint. Dit klinkt muf en dat is het ook.

BloodDrive

Blood Drive

Uitgever: Activision
Ontwikkelaar: Sidhe
Platform: Xbox 360, Playstation 3
Adviesprijs: Geen idee, elke prijs is te hoog.

Style over substance

Blood Drive biedt extreem weinig speelplezier, maar ontwikkelaar Sidhe probeert dit gemis te verdoezelen door de game een beetje ‘edgy’ te laten lijken. Met edgy bedoel ik gierend irritante voice-overs met flink wat schuttingtaal en een vermoeiende soundtrack die je zo snel mogelijk uit wil zetten. Ook de graphics van dit spel stellen weinig voor, met lelijke omgevingen en zombies die eruit zien als afgewezen figuranten uit Left 4 Dead.

Hellooooo! Is anyone there?

In de openingsscenes van George A. Romero’s ondergewaardeerde zombiemeesterwerk Day of the Dead staat een man door een megafoon te roepen of er nog overlevenden zijn in een compleet uitgestorven stad waar het wemelt van de zombies. Hetzelfde gevoel kreeg ik toen ik een aantal keer spelers probeerde te vinden op Xbox Live voor een potje Blood Drive. Er was nooit niemand online, hoe vaak ik het ook probeerde. Misschien is het maar beter dat ik niemand aantrof, want het vooruitzicht om deze game online te moeten spelen leek me net zo spannend als het bijwonen van een marathonuitzending van ‘Tros muziekfeest op het plein’.

Gedeelde smart is halve smart

Het zegt eigenlijk al genoeg als het concept achter een game achterhaald en cliché klinkt, maar met een beetje mazzel kan zelfs een gammel idee nog heel vermakelijk uitpakken. Dat is absoluut niet het geval bij Blood Drive. De game grossiert in infantiele schreeuwerigheid en ernstig tekort schietende gameplaymodi en content. Uitgever Activision heeft Blood Drive voor een budgetprijs uitgebracht, maar zelfs gratis is nog te duur voor dit soort meuk.

Om zelf te ontdekken of ik te meedogenloos ben in mijn oordeel geef ik één bezoeker vn deze site de kans om Blood Drive uit te proberen. Stuur een mailtje naar tips@bashers.nl waarin je me vertelt waarom jij deze ruftgame in godsnaam zou willen spelen. De inzending waar ik het hardst om moet lachen krijgt de game opgestuurd.

Ook in Win die kutgame

9 reacties

  1. Ronn Perdok · 17-12-2010 · 13.47 uur

    Ik moest deze aanfluiting reviewen voor Eurogamer. Ik kan het alleen maar roerend met deze review eens zijn. De singleplayer is echt extreem slecht gebalanceerd en winnen is voornamelijk een kwestie van geluk in plaats van vaardigheid. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

    De grapjes die de racers en announcer zich laten ontvallen zijn trouwens ook van een pijnlijk slecht niveau.

  2. Peter Dijkstra · 17-12-2010 · 14.13 uur

    Toen ik de cover zag in de winkel vroeg ik me af of dit de nieuwe Carmageddon was. Kennelijk niet dus. Jammer.

  3. Marijn · 17-12-2010 · 14.29 uur

    Waar komt het geld voor games als deze in hemelsnaam vandaan?

  4. Luke van Velthoven · 17-12-2010 · 14.34 uur

    Verdorie. Ik mag als vrijwilliger hier zeker niet meedoen?

  5. Rick · 17-12-2010 · 14.56 uur

    “vervang de voetgangers door zombies en vervang de gameplay door een emmer stront”

    En bedankt, mn laptop onder de koffie.

  6. Roland van Hek · 17-12-2010 · 15.32 uur

    Marijn: Satan heeft ernstig last van Roos. Dat verkoopt ‘ie als coke, de inkomsten daarvan zijn gebruikt om deze rotzooi te financieren. Kan niet anders.

  7. VN1X · 17-12-2010 · 19.32 uur

    “en vervang de gameplay door een emmer stront.”
    I LOL’d.

  8. Roland van Hek · 19-12-2010 · 21.06 uur

    Was ik bijna vergeten te vermelden: op 27 december maak ik bekend wie de meest hilarische inzending heeft opgestuurd.

  9. Roland van Hek · 30-12-2010 · 11.10 uur

    De winnaar (als je het zo al kan noemen) van deze editie van ‘Win Die Kutgame’ is Alwin Wubs. Zoals ze zo mooi kunnen zeggen in het Engels: “Guhfayliciteerd!”

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>