You bitch



Rogier op vrijdag.

SSX Deadly Descent, het spel dat niet mocht bestaan. De makers hadden een visie, misschien wel een goede. Een meer volwassen SSX met serieuzere thema’s. In onze hoofden borrelden herinneringen op van een, voorheen vrome, prins die opeens chagrijnig ‘You bitch!’ scandeert.

Met Prince of Persia: Warrior Within wilde Ubisoft ook een duistere kant op gaan, met alle gevolgen van dien. Een beleefde prins werd omgetoverd tot een kruising tussen een Men’s Health-model en een emo-tiener. De vrouwen op zijn pad leken weggelopen van de set van een Oost-Europese pornofilm. Nee, Ubisoft sloeg de plank goed mis met zijn ‘gritty reboot’ van Prince of Persia en heeft meer kwaad gedaan dan we toen konden voorspellen. Eigenlijk is het ook het enige voorbeeld van een slechte ‘gritty reboot’ die ik kan bedenken en misschien - heel misschien - is de ‘gritty reboot’ wel helemaal niet zo’n slecht idee.

Misschien hadden de makers van SSX wel geen Prince of Persia gespeeld. Als iemand in het team dat gedaan had, dan waren ze nooit tot het maken van die ene trailer gekomen. Tijdens de eerste conceptontwikkeling al zou iemand ongetwijfeld schoorvoetend hadden moeten mededelen: “Hmm, jongens….weten jullie nog? Prince of Persia?” Het team zou eerst vertwijfeld kijken en nadenken om daarna in koor ‘You bitch!’ te roepen. De plannen zouden van tafel gaan en de designdocumenten van SSX Tricky werden uit de kast gehaald. Iets dat ze na de fan-backlash ook leken te doen. De subtitel verdween, de zon en oranje afro’s kwamen terug.

Schrijnend ergens. Zou het kunnen dat Deadly Descent een geweldig idee was? Wellicht werd het wel een spel met een volwassen draai die op een of andere manier zou kloppen, uniek zou zijn. Maar zo ging het niet, want ‘de fans’ bleken overgevoelig, oerconservatief en mondig genoeg om de makers terug naar de tekentafel te sturen. Daar waar de blauwdruk lag van wat ze wilden hebben: hetzelfde.

Alhoewel ik er niet uitgeproken over was, wilde ik dat misschien ook wel. Nu heb ik het en speel ik het en begin ik opeens stilletjes te verlangen naar een gritty reboot van SSX. Een snowboardspel met geweren en een Call of Duty-achtige verhaallijn. Ja, dat was misschien helemaal niet zo’n gek idee geweest.

Want het laatste wat ik wil is iets spelen wat naar mijn mond geprogrammeerd is en wat ik al gespeeld heb. Tegen EA zou ik dus graag willen zeggen: Kom maar op met je ‘SSX meets Call of Duty’. Zover liggen die spellen ook niet van elkaar vandaan. Wat Call of Duty doet met oorlog, dat doet SSX met snowboarden… toch? Misschien wordt het niks maar ik geloof in jullie team. Luister in ieder geval nooit naar de fans, want die willen alleen een herinnering herbeleven. En hoezeer jullie je best daar ook voor doen: het zal altijd tevergeefs zijn. Aan Ubisoft zou ik alleen dit nog kwijt willen: ‘You bitch!’

4 reacties

  1. Mitch · 2-3-2012 · 12.34 uur

    toch mooi hoe 2 woorden me meteen aan PoP WW doen denken, wat overigens een prima game was ondanks die misser aan het begin! De rest van de game was de Prince meer filosofisch dan een asshole.

  2. Daniel Hoogland · 2-3-2012 · 13.33 uur

    Gritty reboots doen me altijd hieraan denken: http://gamemasterbg.com/userfiles/productlargeimages/product_1995.jpg

  3. Rogier Kahlmann · 2-3-2012 · 14.06 uur

    Bomberman…how could I forget.

  4. Arwin · 4-3-2012 · 17.07 uur

    Er zijn vast wel dingen te bedenken om spellen te vernieuwen, zonder overal zo’n domme shooter van te maken.

    Er zijn al zoveel shooters, dat heeft helemaal niets meer met vernieuwing te maken.
    Na het zien van alle trailers van mass effect 3, is mijn interesse in dat spel tot onder het vriespunt gedaald.
    Schieten, schieten, schieten, dat is alles wat ze er van (kunnen?) laten zien.

    Waarom niet een shooter maken van Fifa 13, ook erg “vernieuwend.”
    Of een shooter van de sims, is vast een grote markt voor.
    Waarom zouden we feitelijk sowieso variëren tussen bepaalde spelgenres, elkaar steeds weer door de kop knallen is toch wat iedereen wil ?

    Een volwassen draai geven aan SSX door er op los te schieten, is volkomen lariekoek.
    Een onvolwassen draai geven aan SSX door er op los te schieten zul je bedoelen.

    Natuurlijk had SSX wel wat meer mogen vernieuwen.
    Dat fans negatief op geweren reageerden, betekende helemaal niet dat ze meer van hetzelfde willen.
    Hadden ze positief gereageerd, dan hadden ze juist meer van hetzelfde gewild, namelijk nog meer shooters.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>