Youtube ‘sportscasters’ maken een sport van Starcraft 2



“Is the Medivac going to go down? Oh my god! OH MY GOD! And the Medivac goes down!” In de filmpjes van Youtube-sterren HDstarcraft, Day9 en HuskyStarcraft klinken dit soort kreten maar al te vaak. Deze jongens uploaden dagelijks opnames van potjes Starcraft 2 van professionele spelers met hun commentaar op de achtergrond. Ze begonnen tijdens de bèta-periode en bereiken ondertussen ongeveer zestigduizend spelers met hun video’s. Ze zijn het kloppende hart van de Starcraft-community, zonder gesteund - of überhaupt officieel erkend - te zijn door ontwikkelaar Blizzard.

Het verhaal van de eerste Starcraft ontvouwde zich op toernooien in Zuid-Korea en donkere zolderkamertjes, buiten het oog van het grote publiek. Husky en HD hebben zich opgeworpen als verslaggevers voor het tweede deel en verslaan alle intriges, trends en verhalen over rijzende sterren op toegankelijke wijze. Hun video’s maken de klinische sport menselijk. Dit artikel gaat over drie manieren waarop de verslaggevers dat doen: ze maken potjes spannend om te volgen, ze verslaan de trends en tonen de persoon achter de sterspeler.

Oorlog

Het begint allemaal bij het spel zelf: iedere wedstrijd in het strategiespel is een verhaal op zich. Het is een één-op-één ‘battle of the wits’, een test van zenuwen en tactisch inzicht. Een duel roept direct een vraag op die sportliefhebbers al decennia aan de buis kluistert: wie gaat er winnen? Of in het geval van Starcraft: wie vernietigt het eerst de basis van de ander?

Starcraft is een complex spel met vele subtiliteiten, waarbij veel uitleg nodig is. Daar komt de commentator kijken: hij verklaart de actie op het scherm. Husky en HD gebruiken hun gigantische kennis van de spelmechanieken om de acties van de spelers context te geven. Misschien wel belangrijker dan hun uitleg, zijn hun emoties. Op spannende momenten gaan ze sneller en harder praten van het enthousiasme. Ze slepen je mee door de pieken en dalen van het gevecht.

Alle levensmeters en ‘cooldown’-meters worden vertaald naar universele termen als ‘aanval’ en ‘verdediging’, ‘verlies’ en ‘winst’. Het zijn emotioneel geladen woorden die doen denken aan echte oorlog. Die emoties zijn nodig om de koude pixels op het scherm tot iets te maken dat je aan wil moedigen, dat doen ze immers niet zelf. Andere sporten, met menselijke spelers, hebben dat probleem niet. Voetbalspelers juichen als ze een doelpunt scoren, maar de eenheden in Starcraft blijven na een overwinning stoïcijns voor zichzelf uitkijken.

Trends

Doordat deze commentatoren zulke experts zijn, kunnen zij de trends binnen de gemeenschap van Starcraft 2 benoemen en uitleggen. Het spel wordt op hoog niveau gespeeld, dus dagelijks worden er tactieken uitgeprobeerd en afgekeurd. Vroeger waren deze ontwikkelingen alleen bekend bij de topspelers. Mindere goden moesten eerst door een nieuwe tactiek verslagen worden en dan zelf experimenteren om hem te ontdekken. Nu wordt de evolutie van Starcraft 2 als spel bijgehouden, vastgelegd en zelfs uitgebreid besproken. Ontwikkelaar Blizzard gebruikt haar sites steeds meer als middel om met fans te communiceren. Het gesprek wordt voor een belangrijk deel bepaald door de sentimenten die de commentatoren, als gezicht van de gemeenschap, delen via hun filmpjes. Door spelers beter te informeren en betrekken, maken verslaggevers een kritische dialoog met Blizzard mogelijk.

Persoonlijkheden

Het derde verhaal dat deze amateurverslaggevers via hun filmpjes delen, zijn de verhalen van de spelers. De professionele Starcraft gemeenschap is klein, maar excentriek. Spelers, alleen bekend als hun online alias, hebben vaak een ongelofelijke passie voor de game. Ze ontwikkelen hun eigen specialiteiten en speelstijlen, en maken zich daarmee geliefd. Duels tussen de Koreaan Idra en Duitser LiquidTLO zijn bijvoorbeeld befaamd om hun snelheid en dynamiek. Hun menselijke kant bleef tot nu toe in het duister van hun zolderkamer verborgen, maar wordt nu belicht met online anekdotes en interviews. Na vele filmpjes te hebben gezien kan ik echt warm lopen voor een serie potjes van een specifieke speler vanwege zijn creativiteit, net als dat tennisliefhebbers graag naar tenniswedstrijden van Federer kijken.

Sport is emotie

We hebben het al jaren over gamen als sport, maar gaming heeft lange tijd niet tot de verbeelding van de massa kunnen spreken. Dat heeft nooit wat te maken gehad met de spellen zelf: Starcraft 1 was al spannend, uitdagend en complex. Het menselijke aspect heeft echter altijd ontbroken. De grote sporten van vandaag worden gekenmerkt door markante ego’s, pijnlijke nederlagen en uitbundige overwinningen. Dit kent de wereld van gaming (nog) nauwelijks.

De commentatoren van StarCraft 2 maken met hun enthousiasme, anekdotes en analyses het kille computerspel menselijk. Spelers worden persoonlijkheden, met zwaktes en sterktes, voor wiens overwinningen je kunt juichen. Daarmee zetten ze een belangrijke stap naar videogames als volwaardige sport.

9 reacties

  1. Rick · 1-8-2011 · 13.31 uur

    Het gemiddelde potje Starcraft gaat voor mij simpelweg te snel om goed te kunnen volgen. Dankzij deze heren heb ik tenminste een beetje door wat er allemaal gebeurt, al gaat het nog steeds belachelijk snel. Leuk stuk!

  2. Roland van Hek · 1-8-2011 · 13.44 uur

    Leuk voor Starcraft 2-spelers.

  3. Wormpaul · 1-8-2011 · 13.56 uur

    Ik speel zelf geen SC:2 maar volg `t wel al sinds de beta, leuk dat iemand als Day9 inmiddels full time van SC:2 kan leven.

    Daarnaast heb ik diep respect voor die mensen die elke dag maar weer filmpjes weten up te loaden die vermakelijk zijn/blijven. Gemiddeld genomen kijk ik nog steeds een uur of 5 per weer SC games (tijdens `t koken/schoonmaken /Zomergasten) en zeker van grote & goed volgbare toernooien zoals Dreamhack/TSL3 & bij iemand thuis laatst (ff naam kwijt)

    Hoewel ik bij SC:2 de commentatoren heerlijk vind om naar te luisteren storen die mensen me vaak bij kijken naar Call of Duty wedstrijden, dan heb ik liever de communicatie van `t team over de speakers en voor de rest alleen de game geluiden…dit omdat een game als CAD eigenlijk te snel gaat om op alle acties commentaar te leveren…

  4. Rob van Ham · 1-8-2011 · 14.17 uur

    Leuk stukje maar een paar opmerkingen. IDRA is Greg ‘Idra’ Fields. Een Amerikaan die een tijd lang in Z-Korea heeft getraind en gespeeld, maar dus zelf geen Koreaan. Dario “TLO” Wünsch is een Duitser die inmiddels ook in Korea heeft gespeeld, maar inmiddels in Amerika woont bij het Liquid Team waar hij deel vanuit maakt. Het Liquid team is sowieso in het ‘westen’ (lees niet Korea) het meest actief in het promoten van Starcraft 2. Hun website http://www.teamliquid.net staat vol met informatie, zoals interviews met alle topspelers, VOD’s en nog veel meer. Maar wat vooral voor bovenstaand artikel interessant is. Er zijn ook verschillende livestreams beschikbaar van de spelers van het team zelf. Hierin streamen ze laddergames of bieden ze hun diensten aan als trainer. Een uur trainen door een spelers als VileSpanishiwa kost bijvoorbeeld $50 waarin Spanishiwa taktieken uitlegt aan de hand van testspellen en suggesties doet om deze te verfijnen.

    Sean Day[9] Plott is overigens de broer van Nicolas “Tasteless” Plott. Tasteless is samen met Dan “Artosis” Stemkoski beter bekend in Korea als Tastosis hét castingduo wat alle GSL’s en andere toernooien daar verslaat voor GomTV. De Day[9] dailies zijn meer dan alleen commentaren over Starcraft 2 replays. In de 1 uur(!) durende vlogs laat hij soms maar 1 spel zien maar herhaaldelijk en legt elke keer vanuit een ander perspectief uit waarom deze zo goed/slecht is. Vooral voor de doorgewinterde kijker.

    Mike “Husky” Lamond, is dan weer vooral voor de meer novice speler. Hij leegt meer uit en hij verslaat meer op het tempo van een paardrenwedstrijd als het echt spannend wordt.

  5. Rob van Ham · 1-8-2011 · 15.24 uur

    Ik weet het, ik ben een wijsneus, maar de aantallen zijn een beetje off. Husky heeft alleen al 526990 volgers op Youtube, Day[9] 199369 en HDStarcraft 371394.

    Nog een opmerkingen over de casters, ze zijn inmiddels niet alleen meer op YouTube te bewonderen maar ook de vele toernooien die wereldwijd plaatsvinden. MLG Anaheim dat afgelopen weekend plaatsvond had onder meer Day[9] en Husky als commentatoren. Day[9] was ook te zien/beluisteren tijdens Dreamhack Summer 2011 in Zweden. Om nog wat nummers te geven, MLG Columbus werd bekeken via simultane streams, met in totaal 22.5 miljoen kijkers. (bron: http://www.majorleaguegaming.com/news/mlg-delivers-record-breaking-22-5-million-online-video-streams-from-mlg-columbus)

  6. Mitch · 1-8-2011 · 16.24 uur

    Lijkt me veel leuker bij Smash Brothers.

  7. Robert August de Meijer · 1-8-2011 · 16.53 uur

    Leuk stukje! Het blijft jammer dat spellen zoals SC2 (of Marvel vs. Capcom of World of Warcraft Battlegrounds of schietspellen) voor nieuwkomelingen zo onoverzichtelijk zijn. Daarom waardeer ik de commentatoren extra veel.

  8. Niels ’t Hooft · 1-8-2011 · 17.42 uur

    Interessant artikel @Menno, en goeie aanvullingen, @Rob van Ham!

  9. Randy Timmers · 2-8-2011 · 10.17 uur

    Was jaaaaren geleden helemaal verslaafd aan Warcraft 3. Ik keek toen ook van die filmpjes, al waren ze toen nog zonder commentaar. Van de beste spelers ter wereld. Heb daardoor strategieën leren kennen en beheersen waardoor ik zelf een veel betere gamer werd. Stond toen nog een tijdje in de top 100 wereldwijd in 2 vs. 2 matches.

    Gozer waarmee ik destijds dat team vormde verdient nu zijn geld met competities van Blizzard-games en presenteert volgens mij ook een show online waarin dit soort verslaggeving veel voorkomt. Hij reist de hele wereld rond, is 24 en moet zijn eerste baan buiten videogames nog vinden.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>