Youtube voor games



Elke minuut wordt op Youtube 48 uur aan videomateriaal geüpload. Voor wie opgegroeid is met die onhandige VHS-videobanden is het soms moeilijk te bevatten hoe simpel het is om videomateriaal te delen. Toegegeven, een groot deel van de online clips heeft de diepgang van een droge sloot. Maar tussen die uren aan troep zitten ook grappige, diepzinnige en interessante producties.

Het in een handomdraai maken en vervolgens delen van games is allesbehalve simpel. Allereerst is de technische drempel bij het vervaardigen van games een stuk hoger. Je maakt niet even in een paar minuten een spelletje. Er moeten spelregels bedacht worden en het nodige beeld- en geluidsmateriaal. En games ontwerpen is een iteratief proces; een kwestie van verfijnen, testen, aanpassen en nog meer testen.

Naast een technische drempel is er ook een kennisdrempel. Ik kan me nog herinneren dat ik op de middelbare school tijdens handvaardigheid heb leren figuurzagen en tekenen. Maar wat had ik graag leren programmeren. Wat had ik graag leren omgaan met gereedschap zoals Game Maker, een toegankelijk game-ontwikkelprogramma gemaakt door de Utrechtse professor Mark Overmars. Blockbustergames kun je er niet mee maken, maar de eerste aanzet voor een eigen spel is zeker mogelijk.

Want stel je voor dat de huidige generatie dertigers volledig thuis zou zijn in de taal van games en gereedschap om games te maken nog toegankelijker en goedkoper zou zijn. Dan was er nu een platform geweest voor games met dezelfde gebruikscijfers als Youtube. Met tienduizenden nieuwe games per dag. Er zou veel troep gefabriceerd worden, zoals op Youtube, maar er zouden onvermijdelijk ook diepzinnige, nuttige en relevante games tussen zitten.

Alleen al voor nieuwsgebeurtenissen zou de mogelijkheid om snel games te maken en te delen een enorme verrijking zijn. Amerikaanse presidentskandidaten zouden elkaar niet alleen met televisiespotjes bestoken, maar ook met games over bijvoorbeeld belastingtarieven of immigratie. Of neem de kredietcrisis. Bij uitstek een complex proces dat door een game inzichtelijk gemaakt kan worden.

En dat je dan op Facebook of Twitter niet een link deelt naar een filmpje, maar naar een game over de Arabische Lente of een ramp in Azië. Like!

Next Level verschijnt wekelijks in nrc.next. Plaatje door toontownrocks900.

4 reacties

  1. Stone · 8-2-2012 · 0.49 uur

    “Allereerst is de technische drempel bij het vervaardigen van games een stuk hoger.” Ik denk dat je hier je eerst en waarschijnlijk aller grootste fout in je yuotube vergelijking. ja een flash game maken is niet zo makkelijk als je telefoon camera richten op een over het ijs glijdend/vallend persoon. maar terug grijpend op jou vhs tijdperk, denk ik dat je de huidige tijd voor games maken moet zien als die tijd voor home movie. niemand dacht dat hij wel even ik 5 min de nieuwe ET zou maken en vervolgens miljoenen kijker zou trekken met zijn first sony camcorder. die homemovies waren knap technische om goede belicht te filmen laat staan editten. er zal over tien of twintig jaar een app zijn waarmee je je telefoon ergens op richt en vervolgens drie basis regels aan hangt een je een flash game hebt. 99,998% zal kut zijn maar die laatste paar zijn geinig voor de 1,5 min dat ze duren. ze zullen nooit mijn behoeft voor avond vullende game/speelfilms vervangen, maar wees eerlijk dat zal youtube ook nooit zijn. (in zijn huidige formaat)

  2. Alcides · 9-2-2012 · 13.27 uur

    Ik vind het een goed artikel, maar ik denk, als simpele gamer, dat je voorbij gaat aan het feit dat een game ook door (een) individu(en) gemaakt wordt. Een individu heeft een bepaalde blik op zijn omgeving en dit zal zich weerspiegelen in zijn/haar creativiteit.

    Games zullen niet snel een accurate weerspiegeling van de realiteit kunnen weergeven, aangezien ze altijd onderhevig zijn aan de interpretatie van het creative en interpreterende individu.

  3. Lolke · 10-2-2012 · 11.51 uur

    Neem eens een kijkje in en Android Market. Een hele lading rotzooi, maar ook een paar pareltjes.

  4. Mitch · 11-2-2012 · 13.30 uur

    en vergeet de Appstore niet…

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>