Zombies, Run! Rennen voor je leven



Rennen!

“Run, run, run!”, schreeuwt een paniekerige vrouwenstem in de oordopjes van mijn iPhone. Het is een grijze zaterdagochtend in Slotervaart en het heeft net geregend. Ik ben bezig met mijn dagelijkse rondje rennen om de Sloterplas, een ideaal parcours van zo’n zeven kilometer.

Terwijl ik door het bos ren, wordt mij verteld waarom ik zo in de nesten zit. De Zombie Apocalyps is dan toch eindelijk aangebroken en de helikopter waarin ik zit is neergeschoten. Omsingeld door hongerige zombies zit er niets anders op dan te rennen, rennen en nog eens rennen.

Hoe ik in deze situatie verzeild ben geraakt? Diezelfde ochtend kocht ik voor zes euro de app Zombies, Run! Het is een tool die lijkt op vergelijkbare apps die ik gebruik tijdens het rennen: Nike+, Runkeeper en Figurerunning. Tools die helpen bij het inzichtelijk maken van je afstand en tempo. Maar ook tools die een competitief of expressief element toevoegen aan dat rondje dat ik al honderden keren gerend heb.

Het mooie van al die ren-apps is dat ze structuur bieden. De basis is goed, ik houd van hardlopen. Het houdt me gezond en het is het ideale moment om na te denken. Met andere woorden, mijn intrinsieke motivatie is niet het probleem. Maar rennen kan altijd leuker. Je kunt naar podcasts luisteren of naar goede muziek. Maar ook extrinsieke motivatie helpt. Een schouderklopje na afloop of het idee voor duizenden zombies te moeten vluchten.

Zombies, Run! combineert het beste van twee werelden. Het haakt in op mijn motivatie om te rennen, maar biedt ook een beloningsstructuur en een verhaal dat de gamer in mij doet rennen als een malle. In missies van een half uur luister ik naar delen van een verhaal afgewisseld met mijn eigen muziek.

Opgezweept door stevige rock pak ik waardevolle virtuele items op om mij tegen de zombies te verdedigen. Denk aan eerste hulppakketten of wapens.

Herstellend van een recente verkoudheid kreeg ik het halverwege mijn rondje te zwaar. Ik begon te wandelen. Fatale fout, mijn getreuzel werd opgemerkt: “Zombies approaching, run!”. De steek in mijn zij moest maar even wachten, tijd voor een sprintje.

Na een dik half uur heb ik de horde afgeschud: “Mission completed”. De wolken boven de Sloterplas splijten open en de eerste zonnestralen raken het water. Het volgende nummer zet in: AC/DC. Dit wordt een mooi weekend. Mijn eerste dag in de ‘zombie-oorlog’ overleefd, morgen de volgende missie.

Next Level staat wekelijks in nrc.next.

7 reacties

  1. Gillian de Nooijer · 17-3-2012 · 15.12 uur

    Helemaal vergeten dat deze uit zou komen. Ga ‘em ook testen binnenkort, even kijken hoe het zit op Android.

  2. Joeri Bakker · 17-3-2012 · 23.50 uur

    Ik ben echt weg van deze app. De hoeveelheid hardlopen was al een tijdje wat minder, maar hiermee heb ik een doorstart kunnen maken.

    Wat ik wel onwijs mis, is het bekijken van resultaten van je eerdere looprondjes. De app slaat je looprondjes op het moment niet op. Die mooie overzichtjes die je krijgt aan het einde van je loopje zijn weg zodra je op ‘finish’ drukt.

  3. Sjoerd · 18-3-2012 · 14.10 uur

    Android versie komt binnen een paar maanden uit, als het goed is.

    Ik heb zelf pas de eerste missie gehad maar ben ook erg enthousiast hier over. Een relatief dure app, maar ben benieuwd hoe het verhaal zich ontwikkeld. Ik was al benieuwd of Bashers hier aandacht aan zou schenken. Alleen jammer dat er verder weinig gezegd wordt over het supplies gedeelte en dat je als een missie is afgelopen (na een half uur) je gewoon door kunt lopen. Je afspeellijst blijft doorspelen maar je pakt nog steeds supplies op.

    @Joeri Bakker; Ik heb RunKeeper ook aan staan. Op die manier worden wel je gegevens opgeslagen en aangezien ik altijd al met RunKeeper liep, werkt dat prima. Het enige nadeel is dat je twee apps net voor het lopen moet starten en het einde is hetzelfde, maar dat is te doen.

  4. David Nieborg · 18-3-2012 · 17.26 uur

    @Joeri & Sjoerd

    Bedankt voor opmerkingen, mijn column is een column (geen recensie) en een exacte kopie van de krantenversie en die is beperkt tot 350 woorden, dus dat betekent kiezen, kiezen, kiezen. Had graag meer verteld over alle functies, maar dat kan niet in de krant, gelukkig hier wel in de commentaarpanelen :).

    Ik kan me vinden in jullie beoordelingen, die radio-mode (muziek gaat door als je missie over is), is idd slim en het is jammer dat je stats verloren gaan. Het concept van de app vind ik briljant, maar er zit ook nog zoveel potentie in. Ik denk dat hij gelanceerd is als 1.0 versie en dat er veel features (en een Android versie) snel bijkomen. Begreep dat RunKeeper integratie hoog op de lijst staat. Waarom ik zo enthousiast ben over Zombies, Run! op dit moment is juist omdat de basiservaring al zo goed is. Die app kan alleen maar nog heel veel beter worden, hoop dat over paar maanden die nieuwe mogelijkheden er in zitten!

  5. Erwin Vogelaar · 18-3-2012 · 18.21 uur

    “Ik ben echt weg van deze app.” :D

  6. Joeri Bakker · 18-3-2012 · 19.50 uur

    @David
    Ik ben ook zeer enthousiast over de immense kwaliteit die de app nu al bezit, ja. En tot mijn vreugde lees ik het volgende op hun website:

    Coming Soon: Zombies, Run! records the distance, time, pace, and calories burned of all your runs, and we’re planning RunKeeper integration. You can also hear audio notifications for time, distance, and pace during your run.

    Overigens was het niet bedoelt als commentaar op de column; ik vind hem geweldig geschreven. De column spiegelt heel mooi mijn gevoel over de app af.

  7. Sjoerd · 19-3-2012 · 0.03 uur

    @David; Dat begrijp ik en dan is het inderdaad één van de minder belangrijke punten. :) Maar inderdaad, het versie 1.0 dus ik ben benieuwd wat ze nog allemaal toe gaan voegen. Zeker qua timing hebben ze het slim gedaan, lente/zomer in aankomst en dat is qua hardlopen een stuk beter dan sneeuw en ijs.

    Ook nog wel leuk, zonder Kickstarter was deze app er waarschijnlijk nooit geweest. Dankzij crowdfunding is de game tot stand gekomen; http://www.kickstarter.com/projects/sixtostart/zombies-run-a-running-game-and-audio-adventure-for Eén van de eerste ‘games’ die volledig dankzij crowdfunding tot stand zijn gekomen.

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>