Zombies zijn uit, tijd voor dinosauriërs!



Elke zaterdag lees je op Bashers een column van Gillian de Nooijer.

Dead Island ligt in de winkels. Een goede simulator van Ibiza in de ochtend… maar ik heb er even genoeg van om constant die waggelende massa onhygiënische strandgasten aan de kant te duwen. Met hun eeuwige geklaag over ‘braaains’. Doodvermoeiend. Ik heb zin om tegen dinosaurussen te vechten! Een idee dat onder meerdere gamers (en Steven Spielberg) lijkt te leven…

Overkill

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben gek op zombies. Sinds ik als scholier ‘28 Days Later’ zag, heb ik al honderden survivalscenario’s in mijn hoofd uitgewerkt. Excuses aan iedereen die zich nu oud voelt; verander die Danny Boyle film maar in een willekeurige Romero. ‘Night of the Living Dead’ of iets dergelijks. Ik denk dat we het er in ieder geval allemaal over eens zijn dat zombie survival tof is. En om dit te kunnen beleven in een game is ook behoorlijk cool.

Tenminste, dat was het. Dead Rising en Left 4 Dead waren briljante giften aan alle zombiewaarderende gamers. Maar de levenlozen lijken vandaag de dag overal in te zitten. Uiteraard heb je de Resident Evils, Dead Risings, Dead Island en Left 4 Deads. Maar nu vecht je ook al tegen zombies in o.a. Minecraft, Fallout en Call of Duty. Zelfs Deus Ex: Human Revolution veranderde ineens in een zombieshooter. En zoals columnist Tom Bissell aanstipt, hoe meer je zombies met andere genres gaat mixen, hoe meer je het spannende survival idee van de ondoden als vijanden verpest.

Steven Spielbergs visie

Het doet me denken aan het tijdperk waarin iedereen liep te klagen dat games alleen maar over de Tweede Wereldoorlog gingen. Het tijdperk waarin de blauwdrukken van moderne shooters - Battlefield en Call of Duty - werden uitgevonden. Toen je werd doodgegooid met de zoveelste kopie van de strandlanding uit ‘Saving Private Ryan’. Sowieso werden bijna alle levels direct gekopieerd uit Steven Spielbergs film en zijn tv-serie ‘Band of Brothers’.

Diezelfde Spielberg is momenteel bezig met een dinosaurus-revival. Over een paar dagen start zijn televisieserie ‘Terra Nova’ in Amerika. Daarin moet een groep moderne mensen overleven in de prehistorie. Spielberg is ook officieel aan de slag gegaan met de thriller ‘Jurassic Park 4’. De slechte smaak van deel 3 is blijkbaar bijna uit het collectieve menselijke geheugen gewist. Baant Spielberg nu weer de weg voor een gametrend?

Battlefield 3: Dino mode

Deze vraag naar vers dinobloed zweeft namelijk ook in de hoofden van een aantal gamers. Al een tijd gaat de grap dat Battlefield 3 een Dinosaur Mode zal bevatten, als directe concurrent van Call of Duty’s ‘Zombie Mode’. Uiteraard is het onzin, maar het is wel een goed idee. Ik ben moe van de sombere zombies, maar word blij van de gedachte om met vrienden in een helikopter te springen en een gigantische, brullende T-Rex met raketten te bestoken.

Nu bestaan dino games al langer, alleen echt realistisch of stoer voelen ze nog niet. Spielbergs klassieke survivalshooter Jurassic Park: Trespasser had de juiste feeling, maar kwam wat betreft techniek veertien jaar te vroeg uit. Zeker met de graphics en physics van vandaag de dag zijn dinosaurussen als vijanden interessant om te programmeren. Een van de ontwikkelingen die de zombies van Left 4 Dead realistisch en uitdagend maakt, is de manier waarop ze geanimeerd worden (pijlsnel, scheefhangend op je afrennen).

Beeld je nu in dat een troep realistische velociraptors met een dierlijke agressie over de velden van Battlefield op je af komt gesjeesd. Mijnen knallen onder hun poten. F-16’s scheren richting de Pterosaurussen. Ondertussen kopt een Triceratops een tank weg. Het hoofd van een vriend wordt eraf gebeten, je vriendin wordt door een staart weggezwiept en zelf sta je brullend in een orkaan van fluitende kogels over Skype te schreeuwen: ”COME GET SOOOOME, AAAAAAH…!!!!”

Ik heb wel zin in een dinotrendje. Lieve gamemakers, wilt u alstublieft weer Spielberg gaan kopiëren?

10 reacties

  1. VN1X · 24-9-2011 · 12.14 uur

    Die laatste allinea… Ga dat eens heel gauw pitchen bij die gasten!

  2. Gillian de Nooijer · 24-9-2011 · 15.11 uur

    Gillian: John, John, baby, I’ve got this great idea for you! There are like dinosaurs everywhere, man and…!

    John Riccitiello: Who are you?! And what are you doing in my bedroom at night!

    Gillian: No listen dude, zombies…

    John Riccitiello: Security!

  3. Heiny · 26-9-2011 · 8.22 uur

    Onmogelijk, zombies kunnen nooit “uit” zijn. Zombies staan voor de grootste angsten die er heerst onder de massa, ze confronteren ons met onze eigen kwetsbaarheid(al die mismakingen die er eng uitzien en we zelf niet wensen te hebben) en sterfelijkheid(alsof je in een spiegel kijkt van de toekomst).

    -Tijdelijk minder pieken? Absoluut!
    -In een bepaald genre tijdelijk over vertegenwoordigd zijn? Absoluut!

    Maar je kunt “onmogelijk” een wereld vol met dinosaurussen zo eng en spannend maken als een wereld vol zombies. Mits natuurlijk goed uitgevoerd. Dinosaurusen en draken hebben onze fascinatie, maar toch hebben ze een soort ver van ons bed gehalte.

    Insecten, daar kun je beter mee scoren dan (als je geen zombies wil), omdat daar ook een soort onderliggende massa hysterie(op laag niveau) voor bestaat. Kijk naar de serie Aliens, een hoog insect gehalte, genoeg mensen die daar toch de kriebels van konden krijgen.

  4. Heiny · 26-9-2011 · 10.21 uur

    Even wel voor de duidelijkheid, dino’s zijn natuurlijk wel cool ;) en “goede” spellen daarin meer dan welkom!

  5. Rick · 26-9-2011 · 10.30 uur

    Battlefield meets Jurassic Park. Ik wil het!

  6. Gillian de Nooijer · 26-9-2011 · 14.24 uur

    @Heiny. Uiteraard gaat het om een tijdelijke overkill en daardoor vermoeidheid, niets mis met zombies an sich. Ik denk dat dino’s nu, anno 2011, technisch gezien mogelijk zijn geworden. Net als Left 4 Dead voor het eerst massaal ‘realistische’ zombies liet zien. Het gaat allemaal om overtuigende animaties en behaviours.

    Insecten zijn wel interessant als vijanden, maar ik denk dat het nog een paar generaties gaat duren tot je er een serieus gevaar van kan maken. Het voelt aan als iets voor de tijd wanneer 3D verder in de maatschappij is geïntegreerd en meer diepe en scherpte heeft, omdat angst voor insecten sterk met ”scherpe pootjes en angels op de huid zitten” is verbonden.

  7. Heiny · 26-9-2011 · 18.18 uur

    @Gillian. De overkill kan ik me wel enigszins wel voorstellen, alhoewel ze me voor een remake van Resident Evil 4(niet enkel upscalen+achievements), nu nog steeds wakker zouden kunnen maken. Alhoewel meer schrik momenten zeker niet verkeerd zouden zijn.

    Maar daar ligt dan ook meer mijn probleem met de meeste zombie spellen, het zijn meer een soort brawlers met of zonder geweer en de ene moment in first person view en het andere moment in third person. Tactiek, beklemmend gevoel en schrikken zat er niet echt bij.

    In mijn beleving zijn Dead Space 1 en 2 de enige die een beetje brachten wat we verwachten met dit soort spellen. Op meerdere wijzen voel je je de hele tijd in een hoek gedreven.

    Je idee betreffende de dino’s zou trouwens zeker welkom zijn. Maar een idee alla Turok om een jager te zijn te midden van dinosaurussen zou me nog veel boeiender lijken. Enkel dan niet de gameplay, meer in de richting van stealth, survival of the fittest. Dus met het leggen van vallen en de omgeving in je voordeel te gebruiken en wel als hoogtepunt aan het einde van ieder stuk zoals jij beschreef.

    Ach, een mens kan dromen he :).

  8. Gillian de Nooijer · 26-9-2011 · 21.10 uur

    Alles kan, ik geloof niet in terughoudendheid als het gaat om entertainment :D If you can make it epic, make it epic.

  9. joeri · 23-11-2013 · 13.26 uur

    deze game is leuk

  10. joeri · 23-11-2013 · 13.26 uur

    dino world

Volg de reacties op deze post via RSS

Plaats een reactie

Registreer je als vaste gebruiker. Heb je dit al eens gedaan, log dan in.

Hou de discussie menselijk en inhoudelijk. Reageer bij voorkeur onder je echte naam, met je foto als avatar (via Gravatar).

Toegestane HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>